Doctor Zhivago


Doctor Zhivago; het klassieke verhaal over de man wiens hart verscheurd werd door zijn liefde voor twee vrouwen.

In 1965 is hier een 192 minuten durende film over uitgebracht welke ik nog niet heb gezien.
Een personage in de luchtige romantische komedie "Must Love Dogs", welke ik wel degelijk bekeken heb, zag "Doctor Zhivago" iedere dag opnieuw.

Na "Must Love Dogs" gezien te hebben, bedacht ik dat die Yuri Zhivago wel een zeer interessant personage moest zijn, wil iemand daar iedere dag opnieuw 192 minuten voor vrij maken.

Nadat ik eerst had uitgezocht of de film eigenlijk wel bestaat, heb ik deze besteld. Echter niet de 192 minuten durende versie uit de steentijd, maar de remake uit 2002. Deze duurt 226 minuten.

De film sloeg in als een bom.
Het is de combinatie van de prachtige soundtrack, de romantiek, de wreedheid van vele waargebeurde feiten en de memorabele quotes die mijn hart onvoorwaardelijk veroverd hebben. Doctor Zhivago is voor mij niet enkel maar een favoriete film, maar een gedenkwaardig verhaal dat mij altijd bij blijft en op vele niveaus uitstijgt boven welke film of welk boek dan ook.

Het verhaal speelt zich af gedurende de Russische Revolutie, wat ook voor minder romantische zielen een interessant decor vormt. Naast het verhaal van Yuri, die als dokter en poëet zijnde door het leven gaat met zijn vrouw en minnares, komen er regelmatig indrukwekkende scènes uit deze oorlog voorbij.

In alle meedogenloosheid wat de neerwaartse spiraal in dit verhaal uitstraalt blijft Yuri Zhivago zo puur, kwetsbaar en liefdevol, dat iedere geboeide kijker vele van zijn theorieën en gedachten over het leven en de liefde zou willen overnemen.
Het is een film waaraan je blijft denken tot weken na het zien ervan, waarna je hem opnieuw de DVD-speler inschuift en al even geboeid nogmaals gaat zitten kijken.

Tegenwoordig heb ik tevens het eindelijk in het Nederlands vertaalde boek in de kast liggen, waar ik echter nog niet doorheen gekomen ben. Veel van de gebeurtenissen in de film zijn zo veranderd dat ik het verhaal nauwelijks herken. Tevens is het in een dergelijke schrijfstijl geschreven, vergelijkbaar met het boek "Lord of the Rings", dat het absoluut niet lekker weg leest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten